Online wedden is populair onder voetbalfans. De Europese overheden zijn iets minder enthousiast. Zij leggen vaak strenge regels op om het wedden op sport zo goed mogelijk in de hand te houden. Ook de Europese voetbalbonden houden een oogje in het zeil, vooral als het aankomt op het maken van reclame. Dat hebben bookmaker Paddy Power en voetbalclub Huddersfield Town onlangs aan den lijve ondervonden…
Een mooie samenwerking blijkt een dure samenwerking
Wedkantoren gaan graag een samenwerking aan met een profclub. Zo is de van oorsprong Ierse bookmaker Paddy Power sinds dit seizoen de nieuwe shirtsponsor van Huddersfield Town. Deze samenwerking werd in Groot-Brittannië aangekondigd als de belangrijkste sponsordeal buiten de Premier League. Huddersfield Town komt momenteel uit in The Championship, na twee beroerde jaren in Engelands hoogste voetbaldivisie. Huddersfield Town mag nog wel wat aan de eigen bekendheid werken. Paddy Power is wél een grote naam in de sportwereld, maar toch zet ook dat bedrijf zichzelf graag nog meer in de spotlights. Ludieke acties worden daarbij niet overgeslagen. Al is de nieuwste stunt van Paddy Power een duur grapje gebleken voor Huddersfield Town. De voetbalclub moet namelijk 50.000 pond gaan overmaken aan de Engelse voetbalbond FA.
Paddy Powers publiciteitsstunt zorgt voor heel wat ophef
De Engelse Football Association heeft duidelijke voorschriften opgesteld over de manier waarop sponsors op een voetbalshirts mogen verschijnen. Aan de voorkant van het shirt is een plek gereserveerd, en die plek heeft een maximale grootte. Toch was die maximale grootte niet genoeg voor Paddy Power. Een bookmaker die écht zichtbaar wil zijn, heeft meer ruimte nodig. Zo leek de gedachte van de bookmaker. Dus prijkte de naam Paddy Power op een grote diagonale balk over de hele lengte van het shirt. Niemand kon om de bookmaker heen; de stunt leek succesvol.
Hoewel Paddy Power inmiddels de kranten heeft gehaald, pakt de stunt toch minder goed uit als verwacht. Engelse voetbalfans waren niet te spreken over de dominant aanwezige sponsornaam. Vooral de supporters van Huddersfield Town keken met afschuw naar het nieuwe voetbaltenue. Zou Paddy Power dan echt het klassiek blauw-wit gestreepte shirt van de club gaan verpesten? Dat bleek wel mee te vallen, want de bookmaker kondigde niet veel later aan dat het om een publiciteitsstunt ging. Sterker nog: de naam Paddy Power is helemaal afwezig op de officiële shirts van de club. Op deze manier wil de bookmaker de spelersshirts teruggeven aan de fans, zonder daar als sponsor een grote stempel op te drukken. Bovendien had het gokbedrijf het plan opgevat om de voetbalshirts die eenmalig voor de publiciteit waren ingezet, te veilen voor het goede doel. Maar Paddy Power en Huddersfield Town hadden inmiddels de aandacht getrokken van de voetbalbond. De boete van 50.000 pond blijft ondanks alles dus gewoon staan. De sponsoren van Nederlandse voetbalclubs zijn minder experimenteel als het aankomt op publiciteitsstunts. Al zal ook de KNVB snel ingrijpen als clubs en sponsoren zich niet aan de regels houden.